Saturday, September 5, 2009

Indahnya Matematik - Fibonacci Numbers


Golden spiral sebenarnye kan datangnya dari golden ratio @ п. Yang mana dikatakan golden ratio ni adalah nombor yang sangat sempurna oleh ahli matematik.
Golden ratio = (punca kuasa 5) + 12
= 1.618033988749895

Most things kat dunia ni kan kita boleh tgk wujudnya golden ratio pattern ni.
Contohnye: Tgk jari kita.
Ukur tulang jari kita yg plh pjg. Kemudian ukur pula yg plg pendek di sebelahnya. Bila dibahagi yg panjang dengan yg pendek kita akan dpt hasil close dgn 1.618.menarik kan?

Golden ratio ni juga boleh kita dapat dengan membahagikan Fibonacci numbers. Biasanya no fibonacci ni ikut pattern nya tersendiri 1,1,2,3,5,8,13,21.....(pat
ternnya ni senang je nak faham iaitu hasil tambah setiap nombor sebelumnya, eg: 2+3=5 dan 5+3=8)...mudah je kan nak tau bentuk nombor ni...jadi bile di bahagi nombor slps dgn sebelum fibonacci akan dpt 1.61 sumtin...contohnya 21/13 = 1.615384615

Golden spiral ni plak datangnya daripada jujukan matematik Fibonaci tadi la. Satu spiral ni kita boleh lukis dalam satu golden rectangle.Banyaknye golden-golden ni...konfius dah eik...rileks...tu nak jelaskan cemana dpt golden spiral je..

Hmm...kita teros tgk keindahan matematik dalam alam semulajadi ni..boleh ba kan?..hehe..bole la ba...

Melalui gambar2 kat bawah ni kita boleh tgk patern daripada jujukan Fibonacci (Fibonaci Sequence)...Nombor Fibonnaci ni dkt ngan kita sbb die lebey kurang ade link dgn growth of nature scr mathematically..





Contohnya pada bunga daisy, ada bentuk pusingan pada kelopaknya. Bagi Marcia Kartz Birken,seorang ahli maths di RIT, dia dapat tgk pattern dlm almost benda. Belang2 kat kuda belang, arus air sungai. Yang bestnya dia kata dr series of maths to series of bird in flight.



2 comments:

  1. msti cikgu ron ni kan?ala, sshnya maths..xphm ler..nk tusyen bole x?free la klu kwn2.hihi

    ReplyDelete